Biras treningsblogg

For de av oss som interesserer seg for trening av hund!

16 mai 2007

Close, but no cigar!

Nok et stevne er over. Denne gangen dro Thea, Emilie, Arnstein og jeg til Kristiansand for å gå et NKK stevne. Det var langt til Kristiansand, men vi lagde en tur ut av det og var borte hele helgen og vi hadde det veldig hyggelig! Bira og jeg skulle gå på søndagen så vi måtte ikke slite oss ut før det, men vi bomma nok litt... Bira var hvertfall fryktelig sliten på søndagen, og jeg følte at jeg gikk fri ved foten med en tilitersbøtte med sirup... Men resulatene ble ikke så verst!

Dette skjedde:

Fellesdekk: Alle hundene lå, men Bira var visst den eneste som ikke hadde ligget og snust på bakken. Poeng: 10.

Fri ved foten: Dette var ikke moro. Det startet forferdelig, men hun tok seg litt inn på slutten heldigvis. Hun "forsvinner" og hører ikke. Poeng: 6,5.

Sitt under marsj: Fri ved foten var jo ikke bra, men sitten var raskere enn den pleier. Poeng: 7,5.

Innkalling med stå og dekk: Slang på en dobbeltkommando (både stemme og tegn) med en gang for å være sikker på at hun stoppet. Dette trekkes to poeng for. Dekken brukte jeg bare stemmen på. Poeng: 8 (dvs at hun gikk til 10 poeng!!)

Fremmadsending: Her fikk jeg ikke Bira til å se ut mot ruta engang, isteden låste hun seg plutselig på dommeren! Jeg prøvde å si nei til henne og få henne til å følge med, men hun var helt fastlåst på dommeren. Jeg lot det stå til og kommanderte henne til ruta. Og hun løp!! Hun skjønte ikke helt på hvilken side av ruta hun skulle lete etter ballen, men da hun lå NESTEN innenfor, kommanderte jeg dekk. Fikk så beskjed om å gå mot henne. Dette har vi glemt å øve på, så derfor reiser Bira seg og kommer løpende mot meg!! Søren... Derfor ble det null på øvelsen. Men hun løp mot ruta, så jeg klager ikke!! Poeng: 0.

Apportering over hinder: Moro! Litt surr med opptaket. Poeng: 8,5

Apporteing av metall: Moro! Litt treig inn. Poeng: 8,5

Neseprøve: Vanskelig øvelse nummer to... Bira løp ut til pinnene og søkte fra en ende. Hun stoppet på en, luktet en stund på den og plukket den opp. Så slapp hun den og søkte SAAAKTE over alle de andre. Ved enden snudde hun og luktet på alle pinnene på vei tilbake også. Så kom hun til den hun hadde plukket opp, og stoppet opp igjen. Stod lenge og sniffet og luktet på den, før hun tok den i munnen og kom inn til meg med den. Og det var riktig!! :) Poeng: 7,5.

Avstandskommandering: Ville ikke opp fra dekk til stå. Men resten gikk veldig bra, uten fremdrift. Poeng: 6.

Helhet:
8

Dermed fikk vi 218,5 poeng og en 3. premie.
Man kan alltid si "hvis" og "dersom" og selv om det betyr så lite, så sier jeg det likevel. HVIS Bira hadde ligget i ruta og jeg hadde fått 7,5 poeng på den, og DERSOM hun hadde reist seg på første kommando på avstanden og jeg hadde fått 8 poeng, så hadde vi hatt opprykket til eliten!! Det er sannelig motiverende!!

(Arnstein og Monty)

1 Comments:

Anonymous Anonym said...

Hei og gratulerer begge to! Jeg forstår godt at "hvis og dersom" er helt avgjørende og i dette tilfellet klarte dere det - nesten - alt sammen! Så forresten på TV i dag at en border collie gikk til topps internationalt i lydighet (Tyskland)? Hun var ikke mye bedre enn Bira, bare litt raskere, og så har hun en trenermamma som trener henne 15 timer i uken!! Lykke til begge to, dere er såååååååååå flinke, Mooooor

18 mai, 2007 21:42  

Legg inn en kommentar

<< Home