Biras treningsblogg

For de av oss som interesserer seg for trening av hund!

17 september 2006

Opprykk til klasse 3!!

I dag, to dager etter at vi kom hjem fra Spania, hadde jeg meldt meg på konkurranse... Mest fordi det var Asker hundeklubb som arrangerte, og jeg følte at jeg må støtte opp om dem, ettersom jeg er medlem der. Men jeg har jo ikke sett Bira på to uker og regnet med å ta det som trening.

Litt sent ute og ikke helt konsentrert, hørte jeg dommeren rope opp mitt nummer. Så med godbiter og ball i lomma, løp jeg til ringen. Dette er ikke lov å ta med seg inn, så jeg fikk tømt lommene før jeg stilte meg pent på rekke med de andre, og pustet tungt da jeg så det var en svær doberman hannhund Bira skulle ligge ved siden av. Men etter tre minutter i skjul, lå fortsatt Bira helt i ro på bakken. Dermed ble det 10 poeng og full pott på fellesdekken!! :)

Slik gikk det:

Fellesdekk 10 p
Fri ved foten 8,5 p
Dekk under marsj 9 p
Innkalling med stå 6,5 p (planlagt dobbeltkommando + sent moment)
Stå under marsj 7,5 p
Apportering 8,5 p
Hinder med sitt 8,5 p
Fremmadsending til kjegle 9 p
Avstandskommandering 8,5 p
Helhet 9 p

Sum: 166,5 poeng og 5.plass

I så godt som alle øvelser blir vi trukket for treghet. Bira har ingen eksplosive bevegelser og reaksjoner, slik borderne ofte har, og dette koster oss mange poeng. Jeg må prøve å få trent opp dette. Men det vitkigste syns jeg, er at hun forstår og utfører øvelsene, uten å tulle, låse seg på andre hunder eller finne på annet sprell. Men applaus klarer hun fortsatt ikke takle, så hun skalv og pep under hele premieutdelingen.

Så nå har vi opprykket til klasse tre, men det kommer nok til å ta litt tid før vi er klare for det. Det er mange øvelser vi ikke kan enda, desverre. Men Bira er fortsatt verdens beste border collie, og det var VELDIG deilig å se henne igjen etter ferien. *SMASK*

PS. bildet er fra et "friminutt" på treningenfor noen uker siden.

6 Comments:

Anonymous Anonym said...

Gratulerer med opprykk:D
Hilsen Thea og Lille My

18 september, 2006 20:32  
Anonymous Anonym said...

Gratulerer med opprykk - synes ikke de karakterene vitner om mye trekk?

19 september, 2006 17:42  
Blogger -jUlie said...

Takker for det Helene, men det gjør nok desverre det. Hun løper jo og henter apporten, men lunter tilbake. Hun stopper ved stå under marsj, men drøyer den et steg eller to. Hun dekker ved dekk under marsj, men bruker tid og legger seg godt til ro. Alle øvelsene ble utført riktig, så egentlig kunne vi fått 10'ere! Men hun er for treig.... Lille sofagrisen min!! :)

19 september, 2006 20:26  
Anonymous Anonym said...

Takk for hyggelig melding i gjesteboken min - jeg har tidligere brukt både web album generator (som er veldig enkelt i bruk), jalbum (noe vanskeligere kanskje, men har enormt mange albummuligheter) og simple wiever. I bunn og grunn er det en smakssak hvor du havner - men vi har veldig lyst til å se noen flere bilder snart, ja ;)

20 september, 2006 12:29  
Anonymous Anonym said...

Grattis med opprykk! :D

21 september, 2006 00:07  
Anonymous Anonym said...

Hei Julie og Bira
"Tante Vanja" vil bare hilse og si gratulerer med opprykk til kl 3. Er ikke klar der enda jeg heller, men kanskje vi møtes på et stevne til våren :-). Gi Bira en klem fra meg da..
PS! Har en liten Ville baby hjemmes om er nesten prikk lik Afra, med litt mere pels.. he he..
Mvh Vanja

24 september, 2006 21:57  

Legg inn en kommentar

<< Home