Biras treningsblogg

For de av oss som interesserer seg for trening av hund!

24 november 2006

Jeg er jo EGENTLIG en gjeterhund!


"Jeg har liksom aldri helt skjønt dette med å sitte og ligge og løpe til kjegler. Det ligger liksom ikke i blodet på meg! Men jeg vet hva som får det til å krible i labbene mine! Sauer!! Rare krøllete dyr, og lukter vondt gjør de og, men likevel er det noe som sier meg at jeg MÅ passe på dem!

Og på torsdag pakket mamsi regndress og gummistøvler og meg(!) og kjørte i nesten en time. Da jeg hoppet ut av bilen var jeg på et sted jeg aldri hadde vært før. Det luktet nesten som på Andbekk, bare mer...sau. Vi var på en gård der border colliene stod i luftegårder og bare ventet på sin tur. Men de fikk pent vente litt til for her kommer jeg, Bira!!

Vi gikk ut på et jorde hvor det gikk en del sauer. Men de enset jeg ikke engang, for jeg så min beste venninne Lucie Lu!! Jeg ble helt yr av glede og glemte alt som het krølledyr. Plutselig så jeg at det lå border collier spredt på jordet. De så ikke på meg, de bare lå og stirret på sauen. Etterhvert skjønte jeg at disse hundene faktisk visste hva de drev med da de passet disse sauene, i motsetning til meg selv. Lu fortale meg at den ene har vunnet EM i gjeting fire ganger!! Wow...

Mamsi tok fram kameraet som vanlig og knipset de andre som gjetet. Selv ville jeg helst løpe etter dem, men mest fordi det er så morsomt å løpe! Men plutselig tok mamsi kobbelet av og bad meg finne sauene!! Jøye meg... Jeg løp som en villmann rundt og rundt sauene alt jeg hadde, og plutselig måtte jeg legge meg ned. Dette gjentok seg gang på gang. Og alle sa jeg var flink! Ingen tvil - dette fristet til gjentagelse!"

Bira har vel sagt det meste. Vi var og gjetet på torsdag, og vi hadde det veldig moro! Vi sliter fortsatt litt med at Bira ruser frem litt og grenser mot jaging og ikke gjeting, og selvfølgelig at jeg ikke kan forskjell på høyre og venstre... Men vi har det moro, selv i regn og søle - og det er jo viktigst! Så ja takk Emilie, vi blir med neste gang også!!





"Bildet viser hvordan jeg jobber og jobber, mens Lu bare ser på...!"

Nåja Bira, Lu passer på så du ikke mister sauene!

3 Comments:

Blogger Vibeke said...

Hei Bira!
Så flink du var med sauene - jeg synes også sauer er stas, selv om jeg nøyer meg med å rope Bææææææ!

Så utrolig kult det første bildet av sauene var - det skulle vært brukt til et eller annet! Hvis mamma får en jobb for Statens strålevern igjen, skal jeg love deg at de kommer på en rapportforside om bequerel (radioaktivitet)...!

Vi snaikes!

25 november, 2006 20:24  
Blogger -jUlie said...

Hei Martine! Utrolig hva du kan! Du er ikke halvannet år en gang og vet om bequerel!! Imponerende, det blir nok noe stort av deg!! :)

Ja, det er nok mulig at du og Bira har en felles interesse i sauer! Morsomme dyr, og ikke så farlige heller! Syns du skal ta turen innom dyrebutikken en dag, så skal jeg vise deg noen andre dyr også!!

Du får hilse til Noah og resten av familien fra meg. Sees snart!

27 november, 2006 08:46  
Anonymous Anonym said...

"Sofaborderen" slår til igjen:D Moro å lese... Stå på videre!

PS: jeg bestiller plass i sofaen ved siden av/under Bira i Bø til neste år;)

28 november, 2006 15:40  

Legg inn en kommentar

<< Home